*

nuuttihyttinen

Malmin lentokenttä, vaalilupaukset ja karu todellisuus

  • Malmin lentokenttä, vaalilupaukset ja karu todellisuus

Ennen viime kunnallisvaaleja Malmin lentoaseman ystävät ry (MLY) teki helsinkiläisille kunnallisvaaliehdokkaille kyselyn heidän kannoistaan Malmin lentokenttää koskien. Tänään vuoden 2015 talousarvion hyväksymisen yhteydessä Helsingin kaupunginvaltuusto äänesti tekemästäni asiaa koskevasta ponnesta:

"Hyväksyttäessään vuoden 2015 talousarvioehdotuksen kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunginhallitus selvittää mahdollisuudet säilyttää Malmin lentokenttä harrasteilmailun, pelastustoiminnan ja ilmailukoulutuksen käytössä myös tulevaisuudessa, vaikka valtion toiminta kentällä loppuisikin, sekä toteuttaa vastaava asuntotuotanto infrakustannusten alentamiseksi täydennysrakentamisen keinoin sekä uusia alueita kaavoitettaessa rakennustehokkuutta nostamalla."

Huomatkaa kohdat "selvittää mahdollisuudet" sekä tavoite pyrkiä vastaavaan asuntotuotantoon rakennustehokkuutta (joka Helsingissä on maailman suurkaupunkeihin verrattuna varsin alhainen) nostamalla. Siitä huolimatta valtuustossa vain 14 valtuutettua äänesti ponnen puolesta, 12 vastusti pontta, Muttilainen oli poissa/unohti painaa nappia ja 58 valtuutettua äänesti tyhjää. Tässä tapauksessa tyhjän äänestäminen tarkoittaa käytännössä kuitenkin ponnen vastustamista, koska ponnen läpimeno vaatii 43 ääntä.

Huomionarvoisaa on, että yli puolet niistä paikalla olleista kokoomuksen valtuustoryhmän jäsenistä, jotka olivat ilmaisseet MLY:n kyselyssä kannattavansa lentokentän säilyttämistä, eivät kannattaneet lentokentän säilyttämistä äänestyksessä. Ainoastaan Sirpa Asko-Seljavaara kannatti kentän säilyttämistä vaativaa pontta. Myös RKP:n ryhmässä takinkääntäjiä oli yli puolet (3/5 ryhmästä, vain Jan D. Oker-Blom äänesti aiemman kantansa mukaan). Vihreiden ja demarien ryhmästä molemmista kaksi kyselyssä kentän säilyttämistä kannattanutta äänesti valtuustossa tyhjää. Koko lista tyhjää äänestäneistä, jotka kyselyssä ilmoittivat kannattavansa kentän säilyttämistä:

Björn Månsson (RKP)
Marcus Rantala (RKP)
Gunvor Brettschneider (RKP)
Pia Pakarinen (kok.)
Hennariikka Andersson (kok.)
Harry Bogomoloff (kok.)
Heimo Laaksonen (kok.)
Ulla-Maija Urho (kok.)
Matti Enroth (kok.)
Terhi Koulumies (kok.)
Fatbardhe Hetemaj (kok.)
Kauko Koskinen (kok.)
Arja Karhuvaara (kok.)
Jaana Pelkonen (kok.)
Lea Saukkonen (kok.)
Timo Raittinen (kok.)
Suzan Ikävalko (vihr.)
Otso Kivekäs (vihr.)
Osku Pajamäki (SDP)
Ville Jalovaara (SDP)

Lainauksia tyhjää äänestäneiden vastauksista MLY:n kyselyssä:

"Asun Tapanilassa, eli aika lähellä Malmin lentoasemaa. Olen pohtinut tätä eri kantilta. Tonttimaatakin tarvittaisiin, mutta kenttäalue ei sovellu siihen tarkoitukseen. Helsingissä tarvitaan pienkonekenttä. Jos Malmin kenttä siirretään pois, menetetään samalla se viheralue minkä se ja sen ympäristö muodostavat. Eli olen päätynyt siihen että lentoasema pitää säilyttää, myös historiallisesti ja nostalgisesti arvokkaana."

-Björn Månsson, RKP

"Kyllä, haluan säilyttää Malmin lentokentän ilmailukäytössä. Olen ollut samaa mieltä ja myöskin sanonut sen koko ajan kun sen käytöstä on keskusteltu. Se täyttää tärkeän tehtävän Helsingissä nykyaikanakin. Siitähän keskusteltiin paljon kun lentokenttä oli vaakalaudalla joitakin vuosia sitten. Korvaavaa paikkaa ei löytynyt lähiseuduilta. Tällä hetkellä Helsingissä on niin paljon muita rakennusprojektejä menossa, että sekä investoinnin että ajan suhteen tässä vaiheessa minusta ei tarvitse keinotekoisesti ruveta etsimään muita kohteita."

-Gunvor Brettschneider, RKP

"Kannatan Malmin lentoaseman säilyttämistä ilmailukäytössä. Yhteiskunta ja pääkaupunkiseutu tarvitsee sitä, kenttä on osa historiaamme, se tarjoaa levollisen maiseman Malmin, Tapanilan ja Puistolan välissä, suoalueena soveltuu erittäin huonosti rakentamiseen sekä nykyisellään tarjoaa virikkeellisyyttä ympäristöönsä."

-Heimo Laaksonen, kok.

"Helsinki tarvitsee kakkoslentokentän. Malmin kenttä on hyvä siihen tarkoitukseen ja se on säilytettävä niin kauan kun hyvällä sijainnilla oleva muu kenttä on käytössä. Tulevina vuosikymmeninä kentän paikka on harkittava uudelleen."

-Ulla-Maija Urho, kok.

"Malmin lentokentän alue voidaan rakentaa vasta sitten, kun Helsingin muut rakentamiskelpoiset alueet on rakennettu. Malmin lentokentällä on aktiivista toimintaa. Kentän säilyminen ilmailukäytössä on tärkeää ilmailun ammattilaisille ja harrastajille sekä siellä työskenteleville ja heidän perheilleen."

-Matti Enroth, kok.

"Malmin lentokenttä on tärkeä ja perinteinen osa Helsingin historiaa. Sen säilyttäminen siis kannattaa!"

-Terhi Koulumies, kok.

"Ilman muuta Helsinki tarvitsee myös pelastustoimeen ja katastrofivalmiuteen soveltuvan kakkoslentokentän. Säilytettävä niin kauan kuin yhtä hyvällä sijainnilla onnistutaan uusi tila kentälle löytämään. Faktahan on se, että asutuksen kasvaessa lähivuosikymmeninä kentän paikkaa on harkittava uudelleen Asutuksen päällä lasku- ja nousureitit eivät voi sijaita. --"

-Arja Karhuvaara, kok.

"En ole muuttanut kantaani asian suhteen. Haluan säilyttää Malmin lentoaseman ilmailukäytössä. Perusteluni on ollut ja on edelleen: Helsinki ja pääkaupunkiseutu tarvitsee siviili-ilmailu kentän joka sopii niin pienilmailun kuin liikelentojen tarpeisiin sekä ilmailun harrastajien käyttöön. Tällainen kenttä ei voi olla alueen ulkopuolella sillä silloin se ei ole Pääkaupunkiseudun kenttä. Esimerkiksi Lahden lähelle tarjottavaa korvaavaa kenttää ei parhaalla tahdollakaan voi kutsua Pääkaupunkiseudun pienilmailukentäksi tai ilmailun harrastajien kentäksi tai miksikään muuksi johon lisättäisiin etuliite Pääkaupunkiseutu."

-Lea Saukkonen, kok.

"Kannatan Malmin kentän säilyttämistä ilmailun käytössä. Kaavoitus ja asuntotuotanto pitäisi järjestää ja johtaa demokraattisesti maakunnan tasolla, kuten Tukholman alueella. Tällöin olisi paremmat edellytykset kestävälle suunnittelulle eikä Helsingin tarvitsisi väkisin kaavoittaa asuntoja joka paikkaan."

-Suzan Ikävalko, vihr.

"Malmin kentällä on pitkä ja arvokas historia. Lisäksi harrasteilmailuun, koulutukseen, pelastustoimintaan jne tarvitaan kenttää Helsingin seudulla, eikä se voi olla Helsinki-Vantaa.

--

Siksi Malmia ei pidä eikä voi ruveta tähän hätään sulkemaan rakennusmaaksi. Mutta joskus 2030-luvulla, kun paremmat paikat on jo rakennettu, ja jos korvaava paikka lentotoiminnalle on löydetty, Malmin rakentamistakin pitää voida harkita."

-Otso Kivekäs, vihr.

"Kenttä tulee säilyttää niin kauan kuin sopiva ja toimiva korvaava vaihtoehto riittävän läheltä Helsinkiä löytyy. Tämä on osoittautunut hyvin vaikeaksi, ehkä jopa mahdottomaksi, tavoitteeksi. Pienilmailukenttä ei voi olla sadan kilometrin päässä Helsingin keskustasta, sillä tässä tapauksessa se ei olisi enää Helsingin toinen lentoasema."

-Ville Jalovaara, SDP

Ehkäpä erityisesti näillä, aikaisemman poikkeavan kantansa asiallisesti ja varsin hyvin perustelleilla kaupunginvaltuutetuilla olisi nyt äänestäjilleen selittämisen paikka: miksi äänestitte parhaan ymmärryksenne vastaisesti?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän villejalovaara kuva
Ville Jalovaara

Ompa Nuutti Hyttinen nähnyt paljon vaivaa muiden politiikan epäloogisuuden osoittamiseksi. Mistähän perussuomalaiset leikkaisivat kaupungin budjetista ne rahat siihen, että kaupunki alkaisi vielä pyörittää omaa lentokenttääkin? Terveysasemista, kouluista vai joukkoliikenteestä? Useimpien muidenkin ponsien kohdalla äänestin tyhjää, koska budjettineuvotteluissa oli alunperin puhuttu, että ponsia ei esitetä budjetin käsittelyn yhteydessä. Tämän vuoksi SDP:n ryhmä ei niitä yhtään esittänyt. Kentän rahoitus ei tietääkseni ollut esillä ryhmien välisissä budjettineuvotteluissa? Perussuomalaiset ovat mukana budjettisovussa.

Mitä Malmin kentän jatkoon tulee, huomautan, että valtio teki päätöksen luopua siellä lentotoiminnasta ja kaupunki ei voi sitä kannattamattomana jatkaa tässä taloustilanteessa. Helsingin kaupunginvaltuusto ei kenttää päättänyt sulkea. Nyt on Uudenmaan yhteinen tahtotilakysymys osoittaa pian vaikka Kiikalasta tai Porvoon läheltä toimiva laajennettava paikka uudelle pienkonekentälle.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Voisihan sitä kai vastuullisen talouspolitiikan nimissä kysellä valtiolta tuliko tehtyä viisas päätös, eikä toimia kuin joku tahdoton hallintoalamainen. Todellisuudessahan tässä lienee kysymys "on sovittu"- eli kabinettipolitiikasta.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Ompa Nuutti Hyttinen nähnyt paljon vaivaa muiden politiikan epäloogisuuden osoittamiseksi."

Ja aivan perustellusta syystä! Suuret kiitokset hänelle siitä. Takinkääntäminen on epärehellisyyttä: äänestäjiä harhautetaan mielistellen, sitten päätöksentekotilanteessa livetäänkin puheista. Halveksittavaa käytöstä vallankipeiltä ja kypsymättömiltä kiipijöiltä. Jokaisen politiikkaan lähteneen tulee olla suurennuslasin alla, ja toiminnan pitää kestää päivänvalo. Petturi-limanuljaskat on varustettava julkisesti myrkyn merkillä.

"...huomautan, että valtio teki päätöksen luopua siellä lentotoiminnasta ja kaupunki ei voi sitä kannattamattomana jatkaa tässä taloustilanteessa."

Ex-liikenneministeri Merja Kyllönen, Vas., teki todella tuhoisan vandaaliteon käyttäessään väärin poliittista päätösvaltaansa maan toiseksi vilkkaimman lentoaseman hävittämiseksi, vaikka sille ei ole tiedossa korvaavaa vaihtoehtoa. Koska päätös tehtiin ilmeisen puutteellisen tiedon varassa, mahdollinen järki valtioneuvoston tasolla kenties löytää peruutusvaihteenkin, jos päättäjät informoidaan oikein eivätkä he toimi sabotaasin motiivilla kuten Kyllönen. http://arikatajamki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/17953...

Rahoitus kyllä järjestyy jos ymmärretään kokonaisuus ja sovitaan asioista järkevien ihmisten kesken - sitähän politiikan pitäisi olla, eikä mitään vallankipeiden kaksinaamaista takinkääntöteatteria.

Ovatko Helsingin päättäjät niin täysiä tomppeleita, että he ajavat rahansyöpöksi tänne jos jonkilaista Guggenheimia eivätkä ymmärrä, mikä valtti kaupungille on esimerkiksi liikelentoihin sopiva pienkenttä? Lontoossa sentään nähdään pienehkön kentän arvo vieläkin kalliimmalla tonttimaalla: http://www.londoncityairport.com/ Vai eikö niillä olekaan sitten tuossa metropolialueeltaan 13,614,409 asukkaan pikkukylässä yhtä huutava pula tonttimaasta kuin suuressa Helsingissä? Jotakin suhteellisuuden tajua nyt, please.

"Nyt on Uudenmaan yhteinen tahtotilakysymys osoittaa pian vaikka Kiikalasta tai Porvoon läheltä toimiva laajennettava paikka uudelle pienkonekentälle."

Väärä pää edellä ollaan tässä puuhun kiipeämässä. Turvattakoon ensin Malmille toimintaedellytysten jatkuvuus, ja palataan asiaan sitten, kun se kuuluisa korvaava kenttä on saatu toimintavalmiiksi - siinä ne tahtotilat näkyvät eikä löysissä puheissa.

Väärien ja huonojen päätösten oikaisuun pitää sentään löytyä poliittista järkeä. Ja lapamadon selkärankaa osoittavat poliitikot joutavat rannalle seuraavissa kunnallisvaaleissa.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

"Lontoossa sentään nähdään pienehkön kentän arvo vieläkin kalliimmalla tonttimaalla: http://www.londoncityairport.com/ "

Tuo kenttä on yksityinen: "London City Airport is one of the largest private sector employment sites in the London Borough of Newham"
http://www.londoncityairport.com/aboutandcorporate...

Jäämme odottelemaan, milloin Malmi muuttuu liikeyritykseksi.

Käyttäjän ChristianKvikant kuva
Christian Kvikant

Eikös tuossa ponnessa ehdotettu että _selvitetään_, voiko toimintaa jatkaa? Nyt ei haluttu edes selvittää, voisiko joku muu taho pyörittää Malmin lentokenttää, valtion sieltä vetäydyttyä. Ville taas implisiittisesti olettaa, että Helsingin kaupunki pitäisi rahti-, matkustaja- ja vapaa-ajan satamien ohella alkaa Malmin lentokenttääkin operoimaan.

Esimerkiksi Seinäjoen lentoasema on saanut valtiolta tukea vuositasolla 2-3 miljoonaa. Jos Malmilta aloitettaisiin säännöllinen ns. air shuttle – tyylinen reittiliikenne Tallinnan, niin myös Malmin kentän omistaja voisi hakea valtiontukea kentän ylläpitämiseksi. Todennäköisesti reitti- ja yleisilmailulta perittävät lentokenttämaksut sekä valtiontuki kattaisi kentän operointikustannukset… Kannattasi ainakin selvittää.

Seurauksista viis, tehtiin hallituksen kehysriihessä maaliskuussa 2014 poliittinen päätös, lopettaa Malmin kenttää asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi ja samalla päätettiin siirtää Rajavartiolaitoksen toiminnot Helsinki-Vantaalle. Olisi mielenkiintoista tietää tarkalleen kuka tai ketkä tämän päätöksen teki? Kehysriihen alla kun vuonna 2012 asetettu lentoliikennestrategiaa pohtiva työryhmä oli vasta julkaissut väliraportin, jossa Rajan toimintoihin ei oteta kantaa, kuten ei oteta kantaa vuoden 2011 Helsingin seudun yleisilmailukentän sijaintivaihtoehdot – raportissa. Vuonna 2007 julkaistussa Helsingin lentokenttäselvitys – raportissa taas todetaan: ”Malmin toimintojen siirto Helsinki-Vantaan lentoasemalle ei ole miltään osin realistinen vaihtoehto. Helsinki-Vantaan nykyiset operaatiomäärät rajoittaisivat jo pelkästään Rajavartiolaitoksen toimintaa huomattavasti.” Mikä tuosta on muuttunut?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Nuutti Hyttinen on tehnyt taas loistavaa työtä selvittäessään kuinka ristiriiitaisia ovat valtapuolueiden poliitikkojen puheet ja teot keskenään, näinkin pääkaupunkiseutulaisille tärkeässä asiassa. Julkisissa kyselyissä ennen vaaleja asiaa kannatetaan ja asian puolesta annetaan julkisuuteen hämääviä korulauseita, ja sitten kun vaalit ovat ohi ja paikka kunnallispolitiikassa on saatu, asiasta äänestetäänkin aivan toisin kuin ennen vaaleja on annettu äänestäjille ymmärtää!

Voidaankin sanoa että äänestäjän kuluttajansuoja on äärimmäisen heikko, ei ihme että äänestysprosentit tippuvat vuosi vuodelta, kuka näitä valtapuolueiden poliittisia huijareita viitsii enää äänestä, kun takki kääntyy joka kerta vaalien jälkeen.

Käyttäjän roopeluhtala kuva
Roope Luhtala

Malmin lentokenttä ei maksa kaupungin omistamasta alueestaan lainkaan vuokraa kaupungille. Asuntokäytössä alue tuottaisi 5-10 miljoonaa euroa vuodessa.

Perussuomalaiset kritisoivat aiemmassa kannanotossaan osuvasti Talin golfkentälle annettua vuokrasubventiota, mutta en ymmärrä että miksei samaa logiikkaa sovelleta lentokenttään.

Aiempi kannanotto: http://helsinki.perussuomalaiset.fi/kannanotto/per...

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Lentokentän olennaisin tehtävä on aivan muu kun maksaa vuokraa kaupungille.

Vertailun vuoksi: paljonko muut liikennekeskukset maksavat vuokraa kaupungille: rautatieasema, satamat, linja-autoasema, maaliikennekeskus ... ?

Paljonko Viikin pellot maksavat vuokraa kaupungille? Entä Keskuspuisto?
Entäs miten päin se maksuliikenne meneekään Guggenheimin kanssa?

Osaoptimointi ja kamreeriajattelu hukuttaa kokonaisuuden. Helsinki - ja koko valtakunta - hyötyy Malmin lentoaseman välilllisistä vaikutuksista monin verroin enemmän kuin nuo laskennalliset 5-10 miljoonaa euroa vuodessa.

Käyttäjän roopeluhtala kuva
Roope Luhtala

Yleensä harrastus- ja liiketoiminnasta joutuu maksamaan vuokraa. Satamat ja asemat joutuvat maksamaan vuokraa siinä missä muutkin yritykset. Vuokrat rahoitetaan satamamaksuilla ja liikennöinnistä saatavilla tuloilla.

Virkistysalueista, jotka ovat ilmaiseksi kaikkien käytettävissä, ei luonnollisesti voida periä vuokraa.

"Helsinki - ja koko valtakunta - hyötyy Malmin lentoaseman välilllisistä vaikutuksista monin verroin enemmän kuin nuo laskennalliset 5-10 miljoonaa euroa vuodessa."

Mihin perustat tämän väitteen?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #9

Niin, en tosiaan tunne tätä asiaa kirjanpidollisesti - paljonko siis esimerkiksi VR maksaa kaupungille vuokraa kaikista Helsingin alueen rautatieasemistaan ja ratapihoistaan - onko antaa linkki johonkin näitä koskevaan tietolähteeseen?

Mihinkään talousvisailuun en tässä aio lähteä, vaan perustan käsitykseni vain yleisen tason johtopäätöksiin, jotka ovat osin intuitiivisiakin. Ensinnäkin, kaikki se yleisilmailua palveleva yritystoiminta, joka liittyy toiminnallisesti Malmin lentoasemaan tänä päivänä, varmasti maksaa juuri noita liiketoiminnasta tulevia vuokria, ja ilmailun ammateista leipänsä ottavat maksavat perheineen Helsingin kaupungille veronsa. Oletan, että aiemmissa selvityksissä näitä on jo rahassakin laskettu.

Aineettomia, rahassa vaikeasti mitattavia suotuisia vaikutuksia on sillä, että ylipäänsä kaupungin alueella harrastetaan ja harjoitetaan yleisilmailua pienkoneilla ja siihen liittyen laskuvarjohyppyä, lentokoulutustoimintaa ja ylipäänsä kaikkea ilmailukulttuuriin liittyvää: http://www.pelastamalmi.org/www.pelastamalmi.org/f...
Nämä ovat kaupunkielämän monimuotoisuutta, mielenkiintoisuutta ja viihtyvyyttä parantavia tekijöitä, ja esimerkiksi voivat herättää nuorissa henkilöissä kiinnostuksen ilmailuun.

Ilmailu laajasti ymmärrettynä on tänä päivänä aivan keskeinen toimiala jokaiselle nykyaikaiselle yhteiskunnalle. Ilman omaehtoista kiinnostusta siihen emme yksinkertaisesti saa maahan seuraavien sukupolvien liikennelentäjiä, ammattilentäjiä ja sotilaslentäjiä, emmekä lentoteknistä henkilökuntaa kaikkine osaamisen alueineen, joita nykyaikainen yhteiskunta toimiakseen tarvitsee. Luonteva kosketus yleisilmailuun ja omakohtainen spontaani osallistumismahdollisuus siihen kiinnostuksen mukaan ei ole tässä yhteydessä korvattavissa millään muulla. Pelkästään naapurikerrostalon elementtiseinää katselemalla tai Helsinki-Vantaalla matkustajien jonoissa ja turvatarkastuksissa tungeksimalla ei saada ilmailuun sitä tuntumaa, jonka saa menemällä itse katsomaan, kokemaan ja osallistumaan. Ei tätä voi kukaan kirjanpitäjä mihinkään tiliöidä eikä ynnätä siitä, mitä jää viimeisen viivan alle.

Pääkaupunkiseudun väestöpohja ja ikärakenne huomioiden juuri täällä tarvitaan Malmin kaltaista yleisilmailun keskusta, joka voi ilmailua tutuksi tekemällä herättää motivaatiota kokeilla omia kykyjään siinä, johtaen monilla jopa elämänuraan. Siitä hyötyy koko valtakunta.

Varakenttänä käytön arvoa poikkeustilanteissa on todella vaikea hinnoitella euroissa. Kyse voi olla mm. ihmishengistä.

On moukkamaisuutta olla tajuamatta Malmin kentän historiallista arvoa maamme monilla kohtalon hetkillä. Sen säilyttäminen edelleen toimivana lentoasemana on myös kulttuurityötä.

En lähde toistamaan muita, yllä olevasta linkistä löytyviä tärkeitä aspekteja, joitten kirjanpidollinen hinnoittelu on vaikeaa ellei suorastaan mahdotonta.

Käyttäjän roopeluhtala kuva
Roope Luhtala Vastaus kommenttiin #12

"paljonko siis esimerkiksi VR maksaa kaupungille vuokraa kaikista Helsingin alueen rautatieasemistaan ja ratapihoistaan - onko antaa linkki johonkin näitä koskevaan tietolähteeseen?"

Pitäisi tietenkin maksaa markkinavuokraa. Jos näin ei tehdä, saa raideliikenne epäreilua kilpailuetua markkinavuokraa maksaviin liikennemuotoihin nähden.

"Mihinkään talousvisailuun en tässä aio lähteä, vaan perustan käsitykseni vain yleisen tason johtopäätöksiin, jotka ovat osin intuitiivisiakin."

Yleensä alue on tehokkaimmassa käytössä silloin kun se vuokrataan eniten tarjoavalle.

Ilmaiset resurssit johtavat resurssien tehottomaan käyttöön. Jos kaupasta saisi ruokaa ilmaiseksi, hamstraisivat asiakkaat ruokaa yli oman tarpeen.

Maa-alueiden antaminen ilmaiseksi äänekkäille eturyhmille johtaa tehottomaan maankäyttöön ja loukkaa kansalaisten yhdenvertaisuutta.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #15

Ahtaaksi kapeutunut talousajattelu ei ole koko totuus yhteisön edusta. Haluaisitko siis vuokrata hautausmaatkin eniten tarjoavalle, jotta maankäyttö olisi "tehokkaampaa"?

Itse asiassa, kun maamme on sentään laaja ja Euroopassa harvimmin asuttuja, koko vouhkaaminen maankäytön tehokkuudesta on tyhjänpäiväistä. Toiminnallisen mielekkyyden ja monipuolisuuden arviointi on sen sijaan paljon relevantimpaa.

Käyttäjän terhikoulumies kuva
Terhi Koulumies

Nuutti, äläpä anna väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Eilen äänestettiin talousarvioponsista, joissa äänestysmahdollisuutta rajoittaa puolueiden välinen neuvottelusopu. Emme äänestäneet Malmin lentokenttäasiasta, joka on vasta tulossa kaupunginvaltuuston käsittelyyn. Se oli kaupunginhallituksessa maanataina (tässä linkki esityslistan kohtaan:)

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhall...

Tiedoksesi, että kun tuo yllä oleva asia on oikeasti käsittelyssä kaupunginvaltuustossa, kokoomuksessa jokaisella tulee olemaan vapaat kädet äänestää asiassa miten haluaa. Minä mm. aion äänestää kentän säilyttämisen puolesta, kuten moni muukin.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Kiitos tästä tärkeästä oikaisusta. Ja voitte olla satavarmoja siellä kaupunginvaltuustossa, että äänestyskäyttäytymistänne tässä kysymyksessä kyllä seurataan suurennuslasilla.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Malmin lentokenttä pitää säilyttää sellaisenaan- miksi:

1. Se on Suomessa ainoita lentokenttiä lähes pääkaupungin keskustassa, josta voidaan operoida monimuotoisia asioita varakenttänä. Tampereelta hävitettiin Härmälän lentokenttä ja jälki on sen näköistä kuin sen päälle perustettu teollisuusalue vain voi olla entisen kauneuden sijaan.

2. Kriisitilanteissa Malmille voi laskeutua kohtuulliseen kokoisa moottroriturbiinikoleitakin.

3. Mikään muu kaupunkikeskus ei ole hyväksynyt korvaavaa pienkonekenttää pääkaupunkiseudulla, ei Porvoo, eikä muutkaan.

4. Lento-opetus on valtavan tärkeää olla hyvien kulkuyhteyksien päässä.

5. Sen kulttuurihistoriallinen arvo on merkittävä.

6. Helsingillä riittää tilaa asuinraketamiseen, vaikka Luukin golf-kentälle.

7. Ja ympäristön asukkaat pitävät sitä omaan maisemaan ja lenkkiympäristöön kuuluvana.

8. Uusi Jakomäki sen päällekö pitää rakentaa ?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

"Although the entire complex is now a landmark, local authorities and business interests continue to express interest in demolishing portions of the site to make way for new housing."
http://www.wmf.org/project/helsinki-malmi-airport

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Kalevi Kämäräinen

Tukee sitä, mitä edellisessä ilmaisin.

Aija Lehtoranta

Kuinka politiikot voivat härskisti vaan valehdella .älkää siis äänestäkö moisia puolueita. Vasemmistosta löytyy elinkeinon tuhoojat.Vähäinenkin valta näkyy heti.

Toimituksen poiminnat