*

nuuttihyttinen

VR: kaukoliikenteen ongelmat maksatetaan nykyisillä lähijunien matkustajilla

  • Kuvan Edo-ohjausvaunu liittyy tapaukseen. Kuva: Nuutti Hyttinen
    Kuvan Edo-ohjausvaunu liittyy tapaukseen. Kuva: Nuutti Hyttinen
  • Ruudunkaappaus VR:n lipunmyyntisivulta. Hintaero lähijunan ja IC2:n välillä on huimat 85%, vaikka ero matka-ajassa on vain 19%.
    Ruudunkaappaus VR:n lipunmyyntisivulta. Hintaero lähijunan ja IC2:n välillä on huimat 85%, vaikka ero matka-ajassa on vain 19%.

VRLeaks on saanut selville, että VR:n perustelut pyrkimyksille lakkauttaa lähijunaliikenne Karjaan ja Siuntion välillä eivät kestä päivänvaloa.

Rautatieliikennemonopolimme toimintaa kriittisesti seuraava VRLeaks-sivusto on tehnyt jälleen ansiokasta tutkimustyötä ja paljastanut uuden väärinkäytöksen. VR pyrkii lakkauttamaan Liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenteenä tapahtuvan lähijunaliikenteen Karjaan ja Siuntion väliltä, vaikka yhteiskunta on tehnyt hiljattain kymmenen miljoonan euron investoinnin rataosuuteen uusimalla asetinlaitteet.

Lähijunalla matkustaminen on myös matkustajille oleellisesti vaihtoehtoisia IC2-junia halvempaa: vaikka ero matka-ajassa Helsingistä Karjaalle lähijunan ja IC2-junan välillä on jälkimmäisen hyväksi vain 11 minuuttia, ero lippujen hinnassa on huima: IC2-junan lippu on 85% lähijunalippua kalliimpi. Esimerkiksi tänään 23.1. lippu 15:32 Helsinki-Karjaa –lähijunaan maksaa 12.20 euroa, kun vastaava lippu 16:02 lähtevään InterCity2-junaan maksaa 22.53 euroa. Lähijunavaihtoehdon poistuminen tulisi siten matkustajille erittäin kalliiksi.

VRLeaksin mukaan VR esittää syyksi tarpeelle lähiliikenteen lakkauttamiseen kyseiseltä yhteysväliltä rataosuuden yksiraiteisuutta ja Y-junien aiheuttamilla täsmällisyysongelmilla. Liikenneviraston VRLeaksille toimittamasta täsmällisyystilastosta käy kuitenkin ilmi, että täsmällisyysongelmat alkoivat vasta viime syksynä ja myöhässä olivat huomattavasti enemmän VR:n omat IC2-junat (1252 vuoroa myöhässä yhteensä 6660 minuuttia, keskimääräinen myöhästyminen 5min 19s) kuin Y-junat (149 vuoroa myöhässä yhteensä 557 minuuttia, keskimääräinen myöhästyminen 3min 44s). Keskeinen syy myöhästymisiin on Edo-ohjausvaunujen käyttöönottoon rantaradan IC2-junissa liittyvät ongelmat.

Liikenneviraston materiaalista käy ilmi, että myöhästymisen taustalla on monia syitä, jotka johtuvat nimenomaan VR:n omasta toiminnasta: junia on myöhästynyt niin veturinkuljettajan kuin konduktöörinkin puuttumisen takia. Erityisesti ohjausvaunuista johtuvista ongelmista myöhästymisiä ovat aiheuttaneet jarru- ja pääkatkaisijaongelmat, yhteyskaapelin puute ja ohjausvaunun kuljettamiseen vaadittavan kuljettajapätevyyden puute.

Viime kesänä LVM jatkoi VR:n monopolia rautateidemme kaukoliikenteessä viidellä vuodella, vuosille 2019-2024. Edellytyksenä oli sitoutuminen nykyisen palvelutason säilyttämiseen. Y-junat operoidaan yhteiskunnan tuella, ja tänä vuonna LVM maksaa Kirkkonummen ja Karjaan suunnan lähijunaliikenteestä yli viisi miljoonaa euroa. Miksi VR:n monopolia jatketaan, vaikka VR ei tunnu selviytyvän edes yksinkertaisimmista perusasioista, kuten riittävän henkilökunnan varmistamisesta juniinsa ja henkilökunnan riittävästä koulutuksesta? Veronmaksajien edun mukaista tällainen toiminta ei ainakaan ole.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat