*

nuuttihyttinen

Helsingin PS-Nuoret vaativat Malmin lentokentän säilyttämistä ilmailukäytössä

Lehdistötiedote 27.2.2013

Julkaisuvapaa heti

 

Helsingin Perussuomalaiset Nuoret vaativat, että Malmin lentoasema säilytetään ilmailukäytössä myös tulevaisuudessa. Mielestämme tärkeää kulttuuriympäristöä sekä mahdollisuutta ilmailuharrastukseen ja –koulutukseen Helsingissä ei tule lyhytnäköisesti uhrata asuinrakentamiseen jo vuosikausia jatkuneen epäonnistuneen kaavoituspolitiikan takia, vaan ratkaisuja asuntopulaan on etsittävä tehokkaammasta tonttimaan käytöstä uudisrakentamisessa, tyhjillään olevien teollisuus- ja toimistokiinteistöjen muuntamisesta asuinkäyttöön sekä täydennysrakentamisesta.

 

Asuntoministeri Krista Kiuru (sd) sekä sosialidemokraattien ja vihreiden valtuustoryhmien puheenjohtajat Osku Pajamäki ja Emma Kari esittävät Helsingin Sanomissa 17.2.2013 Malmin lentokenttäalueen kaavoittamista asuinkäyttöön. Helsingin Perussuomalaiset Nuoret ihmettelevät välinpitämättömyyttä, jolla sosialidemokraatit ja erityisesti vihreät suhtautuvat World Monuments Fundin ylläpitämälle maailman sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle valitun aluekokonaisuuden, jolla pesii useita kansainvälisen IUCN-uhanalaisluokituksen mukaan silmälläpidettäviä lintulajeja ja jonka lakkauttamista useat luonnonsuojelujärjestöt vastustavat, säilyttämiseen.

 

Suomen Gallupin tekemien tutkimusten mukaan helsinkiläisten selvä enemmistö kannattaa kentän säilyttämistä ilmailukäytössä. Kenttä on merkittävä työllistäjä ja lisäksi kentällä koulutetaan lähes kaksi kolmasosaa koko maan ammattilentäjistä. Koulutuksen ohella kenttää käyttävät pelastus- ja muiden viranomaislentojen lisäksi myös lukuisat harrasteilmailukerhot ja se onkin maamme suurin nuorisoilmailukeskus. Helsingin Perussuomalaiset Nuoret pitävät tärkeänä, että yli miljoonan asukkaan metropolissa nuorilla on jatkossakin mahdollisuus ilmailuharrastukseen ja halutessaan myös kouluttautua lentäjän ammattiin.

 

Helsingissä on tehty vuosikymmenten aikana lukuisia pahoja virheitä tuhoamalla historiallista rakennusperintöä, pahimpina esimerkkeinä Norrménin talo Katajanokalla ja Heimolan talo, jossa eduskunta hyväksyi Suomen itsenäisyysjulistuksen, Porthaniaa vastapäätä. Muualla Euroopassa historiallisia lentokenttiä, kuten Pariisin Le Bourget ja Tukholman Bromma, on suojeltu ja entisöity. Lähellä kaupunkikeskustoja oleville lentokentille on löytynyt kysyntää myös liikenneilmailun käytössä: Bromma avattiin uudelleen matkustajaliikenteelle 1990-luvun lopussa ja Lontoossa avattiin vuonna 1987 uusi Cityn lentokenttä lähellä keskustaa.

 

Tilanteessa, jossa Helsinkiin tulomuuttavan henkilön keskimääräiset tulot ovat  4215 euroa alhaisemmat kuin lähtömuuttajan, Helsinki tarvitsee vetovoimatekijöitä nimenomaan hyvien veronmaksajien suhteen. Niin tulevaisuuden lentoliikenteen tarpeiden, luonto-, kulttuuri- ja virkistysarvojen kuin ilmailuharrastajien harrastusmahdollisuuksienkin kannalta Malmin lentokenttäalueen muuttaminen asuinkäyttöön olisi erittäin lyhytnäköistä. Niin rakennusten kuin katujen ja kunnallistekniikankin rakentaminen märälle, savipohjaiselle alueelle olisi erittäin kallista eikä hanke ole taloudellisesti perusteltu kuin korkeintaan Malmin kauppakeskuksen omistajien kannalta. Muille helsinkiläisille Malmin lentokenttäalue on arvokkaampi ilmailukäytössä.

 

Nykyisten helsinkiläisten intresseissä ei ole alueen asukasmäärän maksimointi hinnalla millä hyvänsä ja kaupungin viihtyisyyden kustannuksella, vaan tasapainoinen kasvu, jossa väestön määrän lisäksi kasvaa myös työpaikkojen määrä ja virkistys- sekä harrastusmahdollisuudet säilyvät. Jos virkistys- ja harrastusmahdollisuudet heikkenevät nykyisestä, hyvien veronmaksajien joukkopako Helsingistä jatkuu ja kiihtyy, mistä seuraa kaupungille taloudellinen katastrofi.

 

Helsingin Perussuomalaisten Nuorten puolesta

 

Nuutti Hyttinen

Helsingin PS Nuorten toiminnanjohtaja, varavaltuutettu

nnhyttin@gmail.com

044 760 9464

 

Samuli Voutila

Helsingin PS Nuorten puheenjohtaja

samuli.voutila@ps-nuoret.net

050 550 2690

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän RolfFredSormo kuva
Rolf Sormo

Tätä Malmin lentokentän säilyttämistä kannatin jo 1980-luvulla Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Asuntoja ei onneksi edellisellä yleiskaavalla saatu alueelle, kun nykyinen kaupunginjohtaja Jussi Pajunen istui kahdella pallilla (Kaupunginhallituksen puheenjohtajana ja paikallisen kauppakeskuksen johtajana), jolloin korkein hallinto-oikeus totesi Pajusen kaksoisroolin estävän kaavan vahvistamisen Malmin lentokentän osalta. Näin Malmin lentokenttä on voimassaolevan kaavan mukaan lentokenttäkäytössä, mutta vaara uhkaa.
Itse olen jo vuosikymmenten ajan allekirjoittanut vaalien alla Malmin lentokentän säilyttämistä vaativaan adressiin. Allekirjoituksia kaivataan lisää, ettei Suomen toiseksi suurinta lentokenttää lopeteta.

Toimituksen poiminnat